MAGASINET FOR OS MED BØRN

Sådan hjælper du dit overvægtige barn

0

Det kan være svært som forælder at tackle overvægt hos sit barn. Det er et meget ømtåleligt emne, som kan være vanskeligt at tage hånd om. Ingen vil såre sit barns følelser, men samtidig ønsker alle, at deres børn trives, er sunde og har det godt i hverdagen. Motion og diæt er selvfølgelig en vigtig ting på dagsordenen, men det følelsesmæssige aspekt er oftest det vigtigste.

Her er nogle råd til, hvordan du tackler dit barns overvægt i forhold til både motion, kost og mental trivsel.

Observer dit barns adfærd

Det første og vigtigste trin i at tackle dit barns overvægt er at sikre dig, at der ikke ligger nogle psykiske problemer bag overvægten. Følelsesmæssige problemer, såsom ensomhed eller dårligt selvværd, kan nemlig være en årsag til overspisning. Der er ingen, som kender dit barn bedre end dig. Hvis du har fornemmelsen af, at dit barn ikke trives i hverdagen, og der dermed kan ligge nogle psykiske ting bag overvægten, er det meget vigtigt at tage hånd om det. Snak med dit barn, og spørg ind til hans/hendes følelser. Hvis dit barn viser sig ikke at trives, kan det være en god idé at overveje, om han/hun skal se en psykolog med speciale i overvægt. Så vil der nemlig blive lagt vægt på både kost, motion og følelser.

Udeluk genetiske årsager

En lidt skræmmende overskrift, ja, men alligevel vigtig at udelukke. Det kan ske, at du har undret dig over, hvorfor dit barn er overvægtigt, hvis han/hun både dyrker motion og spiser sundt. I dette tilfælde kan det være en god idé at aflægge et lille besøg hos lægen, hvor I snakker om årsagerne til overvægten. Hvis det viser sig at være genetisk, kan god kost og motion ikke altid være den eneste løsning.

Motion og sjov

Alle børn er forskellige, har forskellige interesser og er gode til forskellige ting. Derfor er det vigtigt, at du og dit barn i fællesskab finder ud af, hvad han/hun synes er sjovt. Motion skal nemlig ikke være en sur pligt, men noget, som dit barn kan se frem til og have glæde af. For nogen er boldspil det rigtige, og for andre er dans eller kampsport sjovere. Tag dit barn med til nogle forskellige prøvetimer, så han/hun kan vælge sin fortrukne sportsgren.

Sund kost og madplaner

En god måde at kontrollere dit barns madindtag på er for det første at udarbejde en ugentlig madplan. På den måde kan du skabe en sund og spændende madplan og samtidig undgå de dage, du måske kun har tid og overskud til takeaway. Nogle gode tricks til at mindske overspisning er at bruge mindre tallerkener og portionsanrette maden på forhånd. Sørg for, at slik, kage og sodavand kun må indtages til fester og ved særlige begivenheder. Der findes et utal af lækre og sunde snacks, såsom melon, bær, frugtstænger og fedtfattige banankager. På nettet kan du finde mange opskrifter på sunde alternativer til slik, snacks og kager.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.